Isnin, 19 Mac 2018

(66) Taman di mana adanya tiga kuntum bunga

"Uuuuu, malunya" sebelum Tika sempat pulih daripada keadaaan malunya, riak bahagia di wajah Shida terpamer habis. Bahagia dia dapat usik kawan dia yang seorang itu. Tapi bila difikirkan betul-betul sebenarnya sign true love Tika takdelah nampak macam ada apa-apa yang abnormal. Shida sengaja mengusik lebih-lebih.
"Oh, aku baru perasan kenapa kau boleh TERminat kat Emey" sengaja perkataan ter itu dipekatkan. Shida makin galak mengusik Tika. Habis semua ratio bajanya hilang. Walaupun hari ni merupakan hari Ahad, tetapi seperti biasa ibubapa Fiona sentiasa tiada di rumah. Jadi Shida dan Tika bercadang untuk melepak di rumah Fiona sambil menemankan Fiona berkebun. Shida yang sentiasa sedia membantu Fiona, menolong Fiona dengan membaja pokok bunga yang ada. Tika sempat mengusiknya kerana Fiona baginya tugas yang busuk-busuk. Sebab itulah Shida menyakatnya pulak. Sesi membalas dendam dalam erti kata lainnya.
"Apa yang kau perasan?" Fiona yang lagi tadi memeriksa semua kerja Shida menjadi ingin tahu mengenai perbualan antara mereka berdua itu.
"Aku perasan yang Emey ada ciri-ciri lelaki yang Tika suka." balas Shida sambil memberi sedikit ruang kepada Fiona untuk memeriksa kerjanya. Walaupun dia tahu baja yang baru dia letakkan tadi, bukannya betul pun nisbahnya tapi tak pe. Shida tahu Fiona akan membetulkan kerjanya. Al-maklumlah. Shida ni bukan nya tangan hijau macam Fiona. Fiona semua benda boleh buat. Shida??? Main catur dia retilah. Kalau bab berkebun ni, tak kuasa dia nak menghabiskan masa berjam-jam kat luar demi membaja, menyiram. Dia lebih rela disuruh memasak daripada dipaksa untuk berkebun.
"Maksud kau?" tanya Fiona lagi sambil membetulkan kedudukan pasu bunga orkid kesayangannya. Untuk pengetahuan, pokok bunga orkid yang satu ini, benihnya dihadiahkan oleh Shida untuknya. Sebab itu warnanya ungu. Warna kegemaran Shida. Shida tahu yang Fiona memang suka menanam. Sebab itu dia hadiahkan Fiona benih itu dan hasilnya, bunga orkid itu mekar elok sahaja di taman mini milik Fiona itu. Mewarnai halaman rumah Fiona yang begitu luas.
"Tika kan suka lelaki yang matang. Sebab itu kau ingat tak Fiona, kita dulu pernah usik dia pasal sugar daddy?" suara Shida semakin galak cerianya. Tika yang lagi tadi membetulkan batu-batu kecil yang membentuk seperti satu laluan di taman itu terus terhenti dan memberikan satu renungan maut ke arah Shida. Shida kemudiannya buat-buat sibuk menolong Fiona mengalihkan pasu-pasu bunga itu supaya kelihatan lebih kepada 'free spirit'.
"A'ah lah! Aku ingat, aku dah ingat. Kita selalu usik dia kalau-kalau jodoh dia dengan lelaki tua. Hahaha.... Kelakar lah time tu" Fiona menjadi geli hati apabila terkenang zaman-zaman di mana sign true love itu baru diwujudkan.
"Fiona...apa ni. Tak aci. Sepatutnya kau bela aku. Bukannya ikut sama dengan Shida menyakat aku" Tika sudah mencebik sambil menanggalkan sarung tangannya dan berlalu duduk di bangku kecil yang ada di taman itu.
"Alah Tika yang kuat merajuk, kitaorang bergurau je lah. Yalah mana taknya. Time kita form 1 dulu, kau sibuk berkapel dengan senior-senior form 6. Dah lah tu, kalau muka hensem, poket penuh tak pe gak. Ni mamat nerd yang asyik dengan buku je gak kau pilih. Entah apa-apa lah" kata Shida sambil membantu Fiona mengemas peralatan berkebun masuk ke dalam rak yang berada berdekatan dengan situ.
"Nerd-nerd pun. At least diorang matang. Tak adalah macam kapel korang dulu. Eh Fiona, pokok yang sebelah sana tu kau tak baja ke?" balas Tika tetapi masih fokus melihat Fiona bertungkus-lumus berkebun.
"Yang sebelah sana tu memang aku sengaja tak baja. Tak semua pokok bunga kena dibaja hari ni. Setiap pokok bunga lain cara jaganya"kata Fiona sambil merenung kedua-dua tangannya yang kotor itu dan kemudia berlalu ke arah paip untuk membasuh tangannya.
"Jadi sebab tulah kau tak nak usya Emey dulu? Sebab dia sebaya dengan kita?" Shida cuba meneka.
"A'ah.... Walaupun Emey memang nampak matang tapi aku kalau boleh nak cari yang lagi tua dari kita. Eh, Fiona dah siap berkebun ke?" balas Tika dan kemudiannya pelik Fiona sudah duduk di sebelahnya.
"Dah... Cukuplah untuk hari ni. Aku berkebun pun sebab saja nak hias halaman rumah aku ni. Kalau tak kosong je" Fiona cuba tidak masuk campur lagi dengan perbualan mengenai Emey. Takut-takut dia terlepas cakap ke. Fiona kalau dengan Shida dan Tika, mana boleh kalau tidak bergosip. Sentiasa ada sahaja benda yang menjadi bahan perbualan.
"Jadi kau berkebun ni sebab kau nak ada benda kat luar ni jelah?" tanya Shida tidak percaya dengan apa yang baru Fiona katakan tadi. Sekali gus mengubah topik perbualan. Mana tak nya, dia punyalah penat-penat menolong Fiona tapi bagi Fiona berkebun ni cuma sekadar untuk kecantikan sahaja? Memang Fiona lah tu kalau bukan pasal kecantikan.
"So....dah ready untuk berkerja lusa?" pertanyaan Fiona itu membuatkan Shida dan Tika sama-sama mengeluh. Esok merupakan hari pertama mereka bekerja. Entah macam manalah rupanya.

#BAGAIMANA HARI PERTAMA SHIDA BEKERJA? NANTIKAN EPISOD AKAN DATANG

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...