Rabu, 5 Julai 2017

(50) Maafkan aku

Masa ni ketika sebelum kejadian peristiwa hitam yang serimg menghantui Shida.
Oh ya, masih ingat lagi watak Hairi dalam cerita hati ni? Kali ni pemilik blog ini akan menulis bagaimana Shida boleh menjadi mangsa keadaan dalam peristiwa hitam itu.

"Apa yang bising-bising ni?" Hairi yang lagi tadi sibuk melayari internet, terhenti setelah mendengar bunyi bising dari tingkat bawah. Bila di dengar betul-betul, sepertinya suara daddynya. Hairi mula menggigit bibir apabila bunyi tapak kaki daddy menghampiri pintu biliknya.
"Ha, Hairi! Kau buat apa tu?!!" sergah daddynya sambil menghempas pintu ketika masuk ke biliknya. Hairi agak terkejut kerana maknya juga berada di belakang daddynya seperti mahu menenangkannya. Apa yang dah berlaku ni? Entah kenapa dia rasa seperti tak sedap hati ketika itu.
"Ni apa ni?!!! Apa sebenarnya hubungan kau dengan Shida hah??!!" tambah daddy lagi. Makin kecut perut Hairi dibuatnya. Adakah daddy dah tahu tentang hubungannya dengan Shida? Hairi hanya mampu berdiri tegak tanpa menjawab sepatah pun pertanyaan daddynya. Dia merasakan keadaan akan bertambah teruk jika dia memberitahu daddy perkara yang sebenar. Hairi sebenarnya lebih takut jika daddy akan apa-apakan Shida. Biarlah dia yang menjadi hero. Dia tak nak Shida terlibat sama. Hairi yang tertunduk, mengerling wajah bengis daddynya dan kelihatan cukup marah.
"Daddy nak Hairi putus dengan dia. Hairi kena ingat, mulai hari ini keluarga Shida adalah musuh utama kita. Faham!" kata muktamad daddy mematikan semua kata-kata Hairi.
"Abang, tak baiklah abang libatkan Hairi dalam urusan ni" ujar mak Hairi cuba memujuk daddy.
"Argh, awak diam. Ni semua salah awak. Awak yang tak reti didik anak. Sampaikan dia dah reti bercinta sekarang ni pun awak tak tahu" sekali lagi kata-kata daddy kali ini mampu menguris hati Hairi bahkan mak sekali. Sampai hati daddy salahkan mak dalam hal ini?
"Lepas ni daddy tak benarkan Shida jejak kan kaki ke rumah ni lagi. Apatah lagi Hairi pergi ke rumah dia pun daddy tak bagi. Faham!" tambah daddy lagi. Mak kelihatannya sudah mula mahu mengalirkan air mata. Hairi cuba memendam rasa sakit hatinya taktala melihat mta mak berkaca disebabkan olehnya.
"Abang! Apa yang abang cakapkan ni? Shida tu kan dah macam keluarga kita. Tiap-tiap hari dia akan datang ke rumah kita. Dulu, saya yang jaga dia. Kenapa tiba-tiba abang tak bagi dia datang ke sini pulak?" bantah mak.
"Awak diam saya kata! Suka hati saya lah! Ni rumah saya! Mulai hari ni awak pun saya tak dibenarkan berjumpa dengan Shida. Awak faham!" daddy berlalu pergi selepas meninggalkan kata-kata perintah yang cukup membuatkan hati Hairi dilanda gusar. Mak, maafkan Hairi.

#APAKAH PENGAKHIRAN HUBUNGAN ANTARA SHIDA, HAIRI DAN HARIS? DAN BAGAIMANA PULA DENGAN SOBIR YANG SEKARANG TELAH MERAMPAS HATI SHIDA DARI HAIRI? TQ KERANA MASIH BERSAMA DENGAN CERITA HATI. SAMPAI DISINI DULU YA! NANTIKAN EPISOD YANG AKAN DATANG.

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...