Ahad, 13 Ogos 2017

(53.6) Hari ni, hari Fiona





Shida melangkah masuk ke dalam rumah milik Fiona. Macam biasa. Itulah rutin dia setiap kali bosan di rumah. Nak pergi ke rumah Atok, tak nak lah! Nanti di ajaknya ke syarikat Atok. Kat sana mesti lagi bosan berbanding duduk di rumah. Jadi, lebih baik dia menghabiskan masa menolong Fiona apa yang patut. Berbeza sungguh daripada Shida, Fiona sentiasa ada sahaja benda yang hendak dibuat seperti memasak, mencuba resepi baru, menghias rumah, tak pun menjahit. Feminin sungguh kawan Shida yang seorang ni. Lain lah Shida. Lepak dan hadap handphone. Kerja yang paling rajin dia buat pun, basuh kain, sidai kain dan lipat kain. Tu jelah yag mampu. Fiona pun tidak kisah jika Shida sering datang ke rumahnya. Al-maklum lah, Fiona merupakan anak tunggal. Kehadiran Shida, sedikit sebanyak mampu mengisi kesunyian di rumah ini. Malah ibubapa Fiona juga turut senang hati  apabila ada yang menemani anak mereka di rumah itu. Tak adalah Fiona duduk sorang-sorang di rumah. Takut juga mereka kalau terjadi apa-apa sepanjang mereka sibuk bekerja.

"Fiona, hari ni kau nak buat apa pulak?" tanya Shida kepada Fiona yang sedang terbongkok-bongkok seperti mengeluarkan sesuatu daripada almari azimatnya. Kenapa dipanggil almari azimat? Sebab di dalam almari besar sebesar almari baju itu, tersimpannya semua perkakas DIY milik Fiona seperti cat, kain, glue gun dan macam-macam lagi. Kalau dianggar, agak-agaknya semua alat pertukangan pun Fiona ada.
"Hari ni kita buat homemade soap" ujar Fiona lembut sambil mengeluarkan semua barangan untuk membuat homeade soap itu daripada almari.
"Homemade soap? Apa kat rumah kau ni semua sabun dah habis ke sampai kau kena buat sendiri?" macam biasa gak lah. Otak Shida selalu je tak dapat tangkap kenapa Fiona suka buat semua benda sendiri berbanding beli sahaja di kedai. Padanya, tak payahlah menyusahkan diri sendiri buat benda yang sudah sedia ada.
"Kau ni Shida, lancang je mulut tu. Nasib baik Tika tak de hari ni, kalau tak memang dah kena cili dah mulut kau tu dengan dia. Aku nak buat sabun terapi. Sabun yang baunya wangi, boleh hilangkan stress, sesuai untuk kecantikan plus aku nak ianya organic. Selain sabun yang boleh hindarkan kita daripada kuman, aku nak at least ada sabun yang boleh tenangkan minda parents aku bila diorang balik daripada bekerja. Mesti diorang penat balik daripada kerja. So, nilah salah satu caranya untuk diorang rasa fully rest." terang Fiona sambil sesekali mengerling ke arah Shida yang sudah tersandar pada kerusi di meja studynya dan perlahan melentur ke belakang.
"OK, ok. I got it. So, apa yang kau nak aku tolong ni?" Shida bangun lalu mengikut Fiona ke dapur.
"Tolong aku keluarkan susu kambing kat dalam peti sejuk tu. Yang penutupnya warna biru." arah Fiona sambil mengeluarkan soap base daripada plastik sarungnya.
Seperti biasa juga, sambil mereka membuat kerja, mereka berbual-bual kosong. Tiba-tiba ada bunyi menandakan mesej baru masuk daripada telefon bimbit Shida. Shida yang sedang bertungkus-lumus mencairkan soap base itu tadi, terhenti lalu bergegas untuk mendapatkan telefonnya yang berada di ruang tamu rumah Fiona itu.
"Tika, whatsapp. Dia tanya kita, nak tak ikut dia buat kerja partime?" Fiona yang sedang berura-ura menitik essential oil ke dalam adunan Shida tadi juga turut terhenti mendengar mesej yang disampaikan oleh Tika itu.
"Partime kat mana?" Fiona bersuara.
"Tika balas kat Melaka Wonderland sana" Shida menjawab sambil tangan yang sebelah lagi menolong Fiona meletakkan kepingan bunga lavender yang sudah kering ke dalam mangkuk yang berisi bahan tadi.
"Aku okey je nak buat partime. Lagipun bosan lah duduk rumah je and alang-alang tu lepas gaji kita boleh enjoy sakan." balas Fiona yang agak teruja. Sempat aje minah kacukan Sabah, Jepun ni berangan walaupun tangan lagi tadi dok sibuk masuk kan madu dalam bahan.
"Aku pun okey je kalau kita bertiga ada tapi aku kena tanya ibu aku dululah." ujar Shida pulak. Kali ni tangan Shida sibuk memasukkan lemon zest.
"Kau tak nak ajak Sobir dengan Emey sekali ke buat partime sama dengan kita?" Fiona memandang Shida sekilas sambil mengacau bahan-bahan tadi dan menuangkannya ke dalam acuan sabun. Pelbagai bentuk acuan Fiona ada tetapi kali ini, Fiona memilih acuan berbentuk bunga tulip.
"Aku tak rasa diorang berdua tu nak join sebab diorang berdua tengah sibuk belajar driving sekarang" Shida yang tengah leka membalas chat Tika seraya tunduk mengulum senyuman taktala menyebut nama Sobir.
"Macam mana kau tahu diorang tengah belajar driving? Hahhh.....Kau chat dengan Sobir senyap-senyap eh?" sergah Fiona sambil tangan yang memegang sudu di tuju-tujukan ke muka Shida. Shida tersengih sebelum menjawab

#ENDING UNTUK SODA COUPLE BELUM TAMAT LAGI. TUNGGU DI EPISOD SETERUSNYA YA

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...