Rabu, 17 Januari 2018

(61) 1 bahagian cerita hati mengenai kotak misteri

Sambungan dari episod menuju ke perhentian cinta sebelum melangkah ke hatimu..
Shida menampal kemas ribbon di atas kotak yang berwarna coklat itu. Shida memastikan juga isi di dalam terletak kemas. Sekali lagi, Shida membuka kotak itu untuk memastikannya. Shida membawa keluar buku nota berwarna coklat itu dari isinya. Dengan berhati-hati Shida pegang dan merenungnya.
"Buku...Aku tak mampu nak luahkan perasaan aku sekarang sebab waktu tak mengizinkan aku. Bukan sahaja waktu, malah Atok, Ibu, dan..kalau lah 'dia' tahu yang hati aku dah berubah...mesti dia terkejutkan? Jadi,buat masa sekarang, kau lah permulaan kepada luahan aku nanti. Perlahan-lahan aku akan cuba rebut hati dia. Walaupun aku tak tahu adakah hati dan perasaan aku akan tetap sama seperti sekarang tapi satu benda yang aku yakin. Aku tak akan menyesal mengenali kau Sobir. Malah aku berterima kasih kerana membuat hari-hari aku menjadi detik termanis walaupun kau tak membalas apa-apa pasal perasaan aku. Sebab aku ikhlas mencintai kau."
Shida perlahan-lahan meletakkan kembali buku tu di dalam kotak dan membelai lembut di permukaan buku itu. Shida sempat berharap supaya Sobir gembira menerimanya nanti.



Kurang dari lima minit Shida dalam barisan beratur untuk membeli makanan di kantin, Tika dan Fiona sudah berada di barisan belakangnya. Tika juga sempat mencuit bahunya.
"Aik...hari ni kau dapat bonus ke macam mana?" tegur Tika.
" Hah? Aku tak faham apa yang kau cuba sampaikan." ujar Shida.
"Yelah..bukan semalam kau bukan main jimat ke sampai aku sakat pun sikit pun kau dah melenting." ujar Tika pula.
"Aku semalam time balik dari jumpa doktor Nasuha, aku pergi beli hadiah Sobir dan Atok ada bagi duit belanja lebih. Tu yang hari boros sikit hari ni" Shida tersengih menjawabnya. Kemudian dia mara ke hadapan dan bersedia untuk memilih menu apa yang hendak dimakan ketika itu. Setelah membeli makanan dan minuman untuk santapan pada waktu rehat, Shida, Fiona dan Tika melangkah tempat duduk biasa mereka.
"So kiranya kau dah beli lah hadiah untuk Sobir nanti? Tapi macam mana kau nak bagi kat dia tanpa dia tahu kau yang bagi?" Tanpa memandang Shida, Tika memulakan kembali perbualan yang terbantut tadi. Tika sedang leka mengaul bihun sup yang dihadapannya."
"By the way, hadiah apa yang kau beli untuk dia?" kali ini soalan dari Fiona pula.
Bibir Shida mengukir senyuman sambil memandang Fiona dan Tika silih berganti.
"Adalah...rahsia!" ujar Shida membiarkan Tika dan Fiona tertanya-tanya.
"Alah kau...Tak payah nak berahsia sangat eh. Lambat-laun kitaorang tahu gak" balas Tika pula.
"So...tunggu je la. Kau kata lambat-laun kau tahu gak kan" Shida memberikan jelingan mengejek sebelum menyuap sesudu nasi ayam ke dalam mulutnya. Shida juga sempat tergelak kecil melihat reaksi Tika mencebik ke arahnya. Biarkan! Memang Shida sengaja ingin membalas dendam kepada Tika mengenai semalam.
"Ok fine...Tak nak bagitahu sudah tapi soalan aku kau tak jawab lagi" ayat terakhir Tika tu membuatkan Shida serta-merta terhenti dari menyuap nasi ke dalam mulutnya. Sebaliknya, merenung ke arah laluan berjalan kaki. Dia tak terfikir pun macam mana dia nak bagi Sobir hadiah dia tu. Mana taknya, terlampau excited nak pilih hadiah sampai terlupa terfikir macam mana cara nak bagi kat dia. Aduh~
"A'ah lah... Aku tak terfikir pun macam mana nak bagi kat dia" Shida mengeluh apabila memikirkan soal masalah yang satu itu.
Fiona sudah menggelengkan kepalanya laju sambil tergelak kecil dan manakala Tika pula sudah menepuk dahinya sendiri.
"Habis tu macam mana ni? Sia-sia je kau beli Shida" ungkap Tika sendiri.
Wajah Shida serius dan jelas sekali tengah berfikir.
"Hah..aku rasa aku dah tahu nak bagi kat Sobir macam mana tanpa dia tahu aku yang bagi"

#KADANGKALA CINTA TIDAK PERLU DIKEJAR. SEBAB ITULAH DIBERIKAN NAMA JATUH CINTA. SEBAB KITA JATUH TANPA KITA SEDAR. TERUSKAN MENUNGGU EPISOD AKAN DATANG

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...