Sabtu, 20 Januari 2018

(62) menanti di cerita hati

Sambungan episod 1 bahagian cerita hati mengenai kotak misteri
"Emey!" panggil Shida taktala Emey lalu di barisan kelasnya. Seperti biasa, rutin setiap pagi. Semua pelajar dikehendaki beratur di dataran sebelum masuk ke kelas dan memang tugas Emey pun sebagai pengawas menjaga kawasan dataran tingkatan 5 itu. Nasib baik Shida berdiri di barisan paling belakang. Standard Shida and the geng lah berdiri di barisan paling belakang. Senang nak berborak. Fiona dan Tika yang berdiri bersebelahan dengan Shida ketika itu hanya memandang. Yalah, barisan kelas Fiona dan Tika bersebelahan sahaja dengan kelas Shida. Boleh dikatakan kelas Shida diantara kelas Fiona dan Tika. Emey terus pergi ke arah Shida dengan muka agak berkerut. Yalah, tak pernah-pernah Shida panggilnya di dataran ini. Selalunya bila semua kelas dah bersurai baru Shida memanggilnya. Emey hanya membuat isyarat kepala yang menunjukkan ada apa.
"Siapa pengawas jaga blok B?" tanya Shida sebaik sahaja Emey mendekatinya. Makin berkerut muka Emey dibuatnya dengan persoalan Shida itu. (untuk pengetahuan, pada masa ini Emey belum tahu pasal Shida yang ada hati dekat Sobir)
"Aik....tak pernah-pernah kau tanya aku pasal pengawas. Tiba-tiba pulak. Kenapa?" ungkap Emey sambil memerhati sekeliling.
"Alah...jawab jelah siapa. Sebelum ni aku nampak Sobir yang jaga. Dia masih jaga lagi ke?"
"Hurm....awal-awal tahun hari tu memang Sobir yang jaga tapi entah kenapa sejak dua menjak ni dia dah tukar dengan Zatul. Dia jaga gate depan, Zatul yang jaga blok B. Kesian Zatul jadi mangsa keadaan"
Ketika Shida mendengar Emey menyebut hal mengenai Sobir tiba-tiba mahu menukar kawasan tugas, Shida dalam hati sempat bermonolog dalam hati,
"Ni mesti lepas dia dah kenakan aku time aku pernah datang lambat hari tu, dia terus tukar nak jaga gate pulak supaya senang lah dia buli aku lagi"
Emey memandang pelik ke arah Shida yang di sebelahnya selepas dia tidak mendengar apa-apa respond darinya.
"Shida, dengar tak apa yang aku cakap tadi?" tanya Emey ragu.
"Huh? Dengar. Dengar." Shida kembali sedar dari lamunannya tadi.
"So, sekarang ni Zatul lah yang jaga? Ok tq for the information" itu sahaja jawapan Shida.
Kali ini Emey benar-benar terkedu. Dia tidak tahu apa yang bermain difikiran Shida dan apa kaitannya dengan pengawas yang jaga blok b? Saat itu, Shida cuba menyusun langkah di dalam kepalanya untuk meminta tolong kepada Zatul tapi nak diikutkan sebenarnya senang sebab Zatul sendiri sebenarnya sudah tahu mengenai perasaannya terhadap Sobir.

#NANTIKAN EPISOD AKAN DI DATANG....

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...