Ahad, 14 Januari 2018

(60) menuju ke perhentian cinta sebelum melangkah ke hatimu

Sambungan sebelum 1437 adanya 1537....
Shida melangkah menuju ke bilik doktor Nasuha seperti yang diarahkan oleh jururawat itu sebentar tadi. Ada debaran halus taktala Shida menguak pintu kaca doktor Nasuha itu. Sebaik sahaja ternampak wajah doktor Nasuha, automatik Shida membalas senyuman doktor itu.
"Hai Shida. Jemput duduk dulu" sapa doktor Nasuha. Shida hanya menurut dan menyelesakan diri di kerusi empuk yang berada di bilik itu.
"Ok, Shida.... Mari kita lihat bagaimana berkembangan kamu" doktor Nasuha terlebih dahulu memeriksa tekanan darah Shida. Shida juga sudah dapat mengagak langkah apa seterusnya yang akan doktor Nasuha lakukan. Mungkin Shida sudah terlalu biasa melalui proses seperti itu.
"Ok...tekanan darah kamu ok. So, macam mana perkembangan kamu baru-baru ni? Ada stress belajar ke sebab tahun ni awak SPM kan?" tanya doktor Nasuha.
Gelengan kepala berserta senyuman nipis menjadi jawapan.
"Hurm? Takkan lah tak ada langsung masalah?" doktor Nasuha cuba mencungkil.
Dengan nafas yang berat Shida membuka mulut, kerana Shida tahu dia tak boleh nak menipu doktor Nasuha yang merupakan pakar psikologi.
"Alhamdulillah...walaupun atok selalu push pasal exam, tapi saya macam dah terbiasa. Jadi saya tak kisah pun kalau atok selalu desak saya sebab saya tahu kenapa atok buat macam tu. Pasal kawan-kawan pun semua nya ok je. Macam biasa jugalah, Tika dengan Fiona sentiasa ada dengan saya. Kalau gaduh pun, gaduh-gaduh manja je. Kitaorang tak pernah terasa hati ke apa. Cuma...." di hujung ayat Shida seperti teragak-agak.
"Cuma?" doktor Nasuha memberi ruang untuk Shida meneruskan ayatnya.
"Cuma sekarang saya rasa, hati saya yang bermasalah doktor" akhirnya Shida mengungkapkannya.
"Bermasalah? Kenapa kamu rasa dada kamu sakit ke?" kedengaran nada doktor Nasuha sedikit cemas tetapi mukanya kekal menunjukkan riak tenang.
"Bukan sakit dada doktor... Humph...saya..rasa..saya...ada...crush kat someone lah doktor." dengan tersipu-sipu Shida menyatakannya.
Ekspresi muka doktor Nasuha pula tersenyum lalu memegang lembut tangan Shida.
"Baguslah kalau begitu. Umur seperti kamu memang logik mempunyai perasaan begitu. Itu merupakan satu perkara yang normal bila kita ada crush kat seseorang.  Tak ada yang peliknya dan saya pun faham sebab dulu time saya sebaya kamu pun saya alami perasaan yang sama. "
Detik ini, doktor Nasuha cuba menceritakan kisah dirinya sendiri untuk mewujudkan suasana teraputik di antara dia dan Shida. Barulah Shida merasa selesa untuk berkongsi cerita dengannya.
"Jadi Shida...kalau kamu malu nak ceritakan kat Tika dengan Fiona atau sesiapa pun...saya boleh syorkan satu cara tapi ikut kamu lah. Kalau kamu lebih selesa bercerita dengan saya. Macam biasa, kamu boleh je call saya atau tulis e-mail macam sebelum ni." ungkap doktor Nasuha.
"InshaAllah doktor...Em, tapi tadi doktor ada cakap satu cara tu kan? Apa dia doktor?" Shda ingin tahu.
"Cara yang selalu budak perempuan buat. Diary."
"Diary?"
"Diary tu selain fungsinya menyimpan memori atau kenangan indah dalam bentuk perkataan, diary juga fungsinya untuk meluahkan apa sahaja yang ada dalam hati kita. Saya pernah bagitahu kamu dulu kan, menulis semua tugasan kamu dalam satu kertas memo, sedikit sebanyak mahu meringankan kepala kamu yang tengah kusut. Samalah juga seperti diary" terang doktor Nasuha.
"Oh....macam tu..." jawab Shida ringkas.
Jiwanya mula merasa ringan kembali selepas sesi kaunseling sebentar tadi.
Selesai sahaja sesi kaunseling bersama doktor Nasuha, Shida terus melangkah menuju ke kereta milik atoknya. Mesti atok dan pembantu atok sudah lama menunggunya. Masuk sahaja Shida ke dalam perut kereta, atok mengajukan soalan,
"Hah, macam mana sesi tadi? Ok?"
Reaksi muka Shida kosong sambil menjawab,
"Ok je Atok. Doktor Nasuha sendiri cakap yang Shida dah banyak perkembangan. Jadi Atok tak payahlah risau sangat eh."
Mengerti dengan bahasa tubuh Shida yang segera bersandar sambil menghadap tingkap, atok tersenyum dan dalam masa yang sama tangannya menggenggam erat tangan Shida lalu berkata,
"Lepas kita singgah rumah atok sekejap makan tengahari. Mak Mah dah masak utuk Shida dengan adik-adik"
Shida hanya memandang atok dan turut memberikan senyuman tipis.
Sepanjang jalan, Shida hanyut dalam lamunannya sendiri. Dia mengimbas kembali kata-kata doktor Nasuha kepadanya mengenai Sobir. Doktor Nasuha ada menyebut juga mengenai diari. Diari??? Shida memandang atok lalu berkata,
"Atok..boleh tak kita singgah mall kejap?" pinta Shida.
Atok mengerut dahi. "Kenapa, Shida ada nak beli barang ke?"
"Shida nak cari barang yang doktor Nasuha cadangkan" pendek sahaja bicaranya sebagai balasan.
Seperti yang diminta Shida, kereta Atok memasuki kawasan sebuah mall dan atok sengaja membiarkan Shida membelinya seorang diri. Shida perlukan waktu untuk bersendirian baginya.
Shida singgah di salah satu kedai yang dinamakan sebagai Kaisoo. Seingat Shida, Tika pernah menceritakan di dalam kedai itu terdapat pelbagai barang dan termasuk juga buku nota yang comel-comel. Shida berjalan-jalan sambil meneliti pilihan yang ada. Shida kemudiannya membelek-belek beberapa buah buku yang baginya sesuai untuk dijadikan diari. Tiba-tiba Shida teringat mengenai buku nota ungunya.
'Rasanya aku dulu beli buku nota tu kat bahagian luar kan' Shida mengingat kembali dimana dia membeli buku itu. Dia mahu beredar dan beralih pula ke bahagian alat tulis yang berada di luar pula. Shida cuba mencari buku nota yang seakan dengan buku notanya yang dahulu.
'Hah, jumpa pun' detik hati Shida.
Tidak sampai beberapa detik, mata Shida tertumpu dengan buku nota yang berwarna coklat yang terletak di bersebelahan sahaja. Shida kemudiannya mendapat sesuatu idea.

#IDEA APA YANG DIMAKSUDKAN SHIDA TU? CUBALAH KORANG TEKA DAN NANTIKAN JAWAPANNYA DI EPISOD AKAN DATANG..

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...