Ahad, 14 Januari 2018

(59) sebelum 1437 adanya 1537

Flashback.....
Shida tidak membalas. Reaksi muka Shida steady je.. Tidak menunjukkan apa-apa respond kepada pertanyaan Tika mengenai bekal makanan yang dibawanya.
"Ish..Tika ni. Macam lah tak tahu yang aku tengah kumpul duit untuk beli hadiah kat Sobir" detik hati Shida sambil mengunyah sandwich yang dibuatnya sendiri.
"Shida...aku tanya ni....Sandwich je ke kau nak makan untuk rehat ni?" nada Tika sedikit meninggi kerana geram Shida tidak menyahut soalannya tadi.
Dengan jelingan penuh maut lalu Shida menjawab,
"Tika...sekali lagi kau tanya, sumpah aku tak nak jaga stor dengan kau esok"
Fiona yang lagi tadi hanya menjadi pendengar tergelak kecil dengan jawapan Shida itu. Bukannya Fiona tak tahu perangai dua sahabatnya itu. Tika ni pun satu, sengaja je nak spoilkan mood Shida. Melihat suasana keadaan ketika itu, segera Fiona menyiku Tika. Kemudian memberi isyarat supaya memujuk kembali mood rakannya itu. Ekspresi muka Tika ketika itu mempamerkan yang dia mengerti dan memahami maksud isyarat tersirat disebalik mata Fiona itu. Mahu tak mahu, Tika terpaksa menurut.
"Hahaha...yela-yela. Aku tahu kau sebenarnya nak simpan duit tapi sebab itu lah aku tanya. Kalau aku yang nak belanja kau nak tak?" kali ni Tika cuba memancing pula. Itu boleh dinamakan sebagai taktik nak meredakan hati kawan atau lebih kepada memujuk maybe.
"Serius ni kau nak belanja?" muka Shida serta-merta bertukar menjadi ceria kembali bercampur teruja. Fiona dan Tika ketika itu, dua-dua tersengih rahsia. Menjadi gak taktik mereka.
"Betul la... Mak aku cakap, bab makan jangan kedekut dengan kawan-kawan. Setakat air milo sekotak, apadahal." seloroh jawapan dari Tika.
"Ceh...air kotak je.." Shida mencebik.
"Eh...kira bagus tau aku nak belanja air milo daripada aku belanja kau air kosong je" balas Tika.
"Air milo pun, air milo lah...." no option for Shida~
Sementara Tika dan Fiona beratur membeli makanan, Shida sempat memikir di dalam kepalanya mengenai hadiah apa yang mahu diberikan kepada crushnya.
Beg? Kasut? Jam tangan? Hurm...hadiah apa yang sesuai untuk lelaki eh? Memikirnya sahaja sudah mampu membuat Shida tersenyum-senyum seorang diri. Alahai crushnya yang satu ini. Tunggu sahaja lah...Shida akan siapkan selangkah demi selangkah. I crush you forever!(1537)

Sehabisnya waktu persekolahan, seperti biasa Shida, Tika dan Fiona masing-masing menunggu di pondok pengawal.
"Eh, Shida kau tak naik basikal hari ni? Habis tu pagi tadi macam mana kau pergi sekolah?" Fiona menanya sebaik sahaja matanya perasan yang Shida tidak berdiri dengan basikalnya pada hari ini.
"Pagi tadi mak aku yang hantar. Sebab itu lambat sampai pagi tadi. Hari ni kan aku ada appointment dengan doktor Nasuha" jawab Shida disulami dengan berdatar. Tika dan Fiona membalas pandangan memahami.
"Kiranya balik ni mak kau pun ambil lah ni?" tanya Tika pula.
"Tak lah, balik ni Atok aku yang jemput sebab atok aku yang nak teman kan kali ni."
Bila diimbas semula, sudah lebih dari 10 kali rasanya Shida bertemu dengan doktor Nasuha. Sejak dari peristiwa hitam itu, setiap 3 bulan pasti Shida akan berjumpa dengannya. Hal ini kerana, doktor Nasuha sebenarnya merupakan pakar pskikologi dan juga sebagai kaunselor kepada Shida. Cuma sejak kebelakangan ini, Shida perlu berjumpa dengan doktor Nasuha 9 bulan sekali.
"Ok lah korang, Atok aku nak sampai tu. Dah muka tu tak payah nak risau sangat. Aku ok je. Kan aku dah jarang jumpa doktor Nasuha. Maksudnya aku keadaan aku semakin baik. Ok lah, jumpa lagi. Bye" Shida berlalu pergi tanpa menuggu jawapan dari Tika dan Fiona.

#SORI MENUNGGU LAMA...CERITA HATI BELUM ADA KESUDAHANNYA.MASIH BANYAK YANG BELUM DIBONGKARKAN.TUNGGU YE!

Tiada ulasan:

(79) Pujaan Hati

 Ketua badan beruniform pengakap sekolah, Qayid. Shida, Fiona dan Tika pula tidak tahu bagaimana hendak mengungkapkan betapa terkejutnya mer...